söndag 21 augusti 2011

Språkdissad

När jag är i Finland (-s finskspråkiga delar) vill jag gärna öva min finska. Därför har jag, de två gånger jag varit i Helsingfors i sommar, pratat så mycket finska som möjligt. Beställt mat, handlat, hållit ett kort mellansnack på showen, frågat om vägen och så. Slarvar man bort sig är det ju bara att byta till engelska.

I regel har det gått bra. Undantaget som bekräftar regeln var på denna restaurang, där jag (på finska) beställde en BLT-smörgås och killen i baren svarar mig på svenska "Och vad vill du ha att dricka?".

Den ultimata dissen. Han inte bara visade att han hörde vilken accent jag har, utan också bytte han till svenska eftersom han antagligen behärskar svenska bättre än vad jag behärskar finska.

Jag svarade "Lasi vettä, kiitos" (Ett glas vatten tack).

1 kommentar:

Ida sa...

Haha hade samma upplevelse i Italien sist där jag beställde mat på italienska och snubben svarar mig på engelska. Italienare gillar ju inte ens att prata engelska så det var verkligen ultimata dissen.