måndag 5 mars 2007

Lingvistik i fåfängan...

Idag när jag stod och valde om jag skulle lukta avundsjuka (Gucci - envy me) eller arvtagerska (Hilton - Heiress) slog det mig... Kan det vara så att ordet parfym kommer från de franska orden par (emot) och fumée (rök)? Detta måste givetvis undersökas.
Jag slog i ordbok på ordbok, men hittade inte att par kan betyda emot. Jag har så bestämt för mig att orden paraply och parasol också kommer från franskans par la pluie (mot regnet) och par le soleil (mot solen).

Någon som har koll, eller kanske andra teorier?

5 kommentarer:

Tora sa...

jag har koll. och du är på helt rätt spår.

parfym kommer från franska substantivet parfum, vars verbform är parfumer som kommer från latinska verbet profumare = ånga ut över, som kommer från latinska fumare = ånga, ryka

Tora sa...

förresten, morfemet para- i paraply och parasoll kommer mycket riktigt från franskan, men från verbet parer = avvärja, skydda (jfr parera). franska parer i sin tur kommer från latinska parare = bereda, här i betydelsen "träffa förberedelser emot".

AM sa...

Jag som gammal lingvistikräv kan tipsa om en bok om man vill ha reda på ords ursprung :) (kanske inte exakt det du ville ha reda på men ändå. Boken heter "Svensk etymologisk ordbok", skriven av någon Hellqvist som jag inte kommer ihåg förnamnet på. Dock väldigt dyr men finns nog på universitetsbiblioteken!

Anonym sa...

Tora: Mycket imopnerad av din kunskap. Inte illa!

AM: Åh vad roligt, gillar sånna böcker. Jag ska kika efter den, tack för tipset.

Anonym sa...

Ja, jag menar precis som "tora"...Parfym kommer i från...ja, det där..ehh...andra ordet.

Och för övrigt så är det en hel del som inte riktigt tål dagsljus när det gäller min blogg...Det går vilda spekultioner i bloggvärden om att "Konge" och "Uffe" faktiskt skulle vara samma person...Frågan vi kanske bör ställa oss är väl ändå; Vill vi verkligen veta!