onsdag 25 april 2007

Varsågod...

...betyder i min mening att man ger någon något, utan att mottagaren förpliktar sig om något.
Och att något betyder (bl.a.) att "komma i besittning av något genom gåva"... Jag tror inte att vi behöver definiera gåva...

Därför blir jag alltid lika upprörd då säljare på stan säger saker som: "Varsågod!" och räcker över något som man förväntas betala för. Eller som idag då jag på väg från Systemet till cykeln möts av en 3-försäljare med orden: "Alla med systemkassar får en mobiltelefon idag". Hur kan man yppa dessa ord, och sedan mena: "om du tecknar avtal med oss" ?
Detta gör mig arg! Man får god lust att säga "Tack!" ta mobilen och gå därifrån.
Alla goda ting är inte tre.

9 kommentarer:

AM sa...

Tre är ena riktiga lurendrejare! Jag har bara hört dåligt om dem, så alla goda ting är verkligen inte 3!

Anonym sa...

Jo, jag har haft dem... De suger. Vi skickar lite förbannelse, som myggor om natten och måsbajs på cykelsadeln, över dem tycker jag.

Tora sa...

åh nej vad pinsamt att försöka vara sådär oss-festprissar-emellan-kompis-käck.
"alla med systemkassar"
som att han ville säga
"jojo, jag kan nog festa till det jag med minsann. jag vet allt hur det är att gå på systemet, party ska det bli! jag gillar också party så vi är ju nästan kompisar!"
kräk.

Anonym sa...

Eller hur! Framförallt hur han, sedan han fått ett nekande svar på frågan om jag ville byta till tre, frågade om jag köpt ut.

Tora sa...

så bittert.
det korrekta svaret hade varit "ja, till din lillasyster".

Anonym sa...

jag såg dem där gubbarna nere på stan.. kul att testa med att bara ta en och gå där ifrån..

Anonym sa...

Man får slå. (jag tycker det är ok med civil olydnad)

Kajsas skolklass sa...

Ring till konsumentverket och anmäl!/Hem- och konsumentkunskapsläraren...

Anonym sa...

Ida: Ibland funderar man ju seriöst på det...

Kajsan: Åh, vilken fantastisk konsumenkunskapslärare du kommer att bli. Men åter igen (liksom städhistorien på Kantorn) står ju ord mot ord.